Πέμπτη 8 Μαΐου 2014

ΔΙΧΡΟΝΑ ΠΤΥΧΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΕΡΓΙΑ

ΑΝΩΤΑΤΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Τίτλοι σπουδών, πλαίσιο προσόντων και πιστοποίηση
Η τάση είχε φανεί από το νόμο - πλαίσιο ακόμα, όπως την είχε περιγράψει το ΜΑΣ: «Δίχρονα πτυχία για την ανεργία»
Η ανακοίνωση στις αρχές του μήνα από το υπουργείο Παιδείας του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, συνέπεσε με την εσωτερική συζήτηση που διεξάγεται αυτή την περίοδο σε πολλά ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης για τη δημιουργία των Οργανισμών των ιδρυμάτων και επιβεβαιώνει ότι κάτω από την «ομπρέλα» του Πλαισίου Προσόντων
θα αναπτύσσονται μια σειρά τίτλοι σπουδών πολλαπλών ταχυτήτων και επιπέδων. Η πανσπερμία των τίτλων σπουδών με τσακισμένα έτσι κι αλλιώς τα εργασιακά δικαιώματα, οδηγεί ολοταχώς σε ένα μοντέλο όπου την αξία του κάθε πτυχίου άρα και του ιδρύματος που το παρέχει θα την κρίνει η αγορά, με γνώμονα φυσικά το ποιοι κλάδοι και τομείς είναι κερδοφόροι κάθε φορά κι όχι με βάση τις ανάγκες του λαού για επιστήμονες, μαστόρους κ.λπ.......
…..Θυμίζουμε ότι το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων αποτελεί μια κλίμακα οχτώ επιπέδων στα οποία………
Πτυχία πολλών ταχυτήτων σε κάθε ΑΕΙ
…..Γενικά μπορούμε να πούμε ότι παράλληλα με την προσπάθεια των ιδρυμάτων να κατατάξουν τα πτυχία τους σε όσο το δυνατό πιο υψηλό επίπεδο, συνυπάρχουν και τάσεις υποβάθμισης του επιπέδου σπουδών και χορηγούμενων τίτλων, που συχνά δικαιολογούνται ως προσπάθειες να φτιαχτούν προγράμματα πιο ευέλικτα, πιο ελκυστικά και πιο κοντά στις απαιτήσεις της αγοράς…….
…..Μάλιστα οι δυο αυτές τάσεις μπορεί να συναντώνται ταυτόχρονα στο ίδιο ίδρυμα ή και στην ίδια σχολή. Για παράδειγμα, μια σχολή μπορεί να προσπαθεί να διατηρήσει υψηλό το επίπεδο των προπτυχιακών σπουδών της ή να αναπτύσσει φιλόδοξα ερευνητικά προγράμματα και την ίδια στιγμή να δημιουργεί προγράμματα κατάρτισης και δια βίου εκπαίδευσης που να χορηγούν τίτλους σπουδών «μιας χρήσης», ανάλογα με τις πρόσκαιρες απαιτήσεις της καπιταλιστικής αγοράς…..
Τα ΑΕΙ πουλούν και κατάρτιση
….Για παράδειγμα, το Πανεπιστήμιο Αθήνας διαθέτει εκατοντάδες σεμιναριακού τύπου προγράμματα εξ' αποστάσεως εκπαίδευσης (e-learning) ποικίλης διάρκειας και κόστους, άλλα 3 - 4 μηνών με δίδακτρα 700 κι 900 ευρώ κι άλλα 6 και 8 μηνών με δίδακτρα 1.100 και 1.300 ευρώ. Πρακτικά, τα ιδρύματα πουλούν προγράμματα κατάρτισης αξιοποιώντας το κύρος τους ως ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης έναντι των άλλων σχολών κατάρτισης, ενώ απευθύνουν αυτά τα προγράμματα ακόμα στους δικούς τους αποφοίτους, σε πτυχιούχους ΑΕΙ δηλαδή, ενισχύοντας έμμεσα τη λογική ότι τα πτυχία των ΑΕΙ δεν φτάνουν από μόνα τους για δουλειά με δικαιώματα,……
…..τα προγράμματα δια βίου κατάρτισης των ΑΕΙ δεν είναι πλήρως κατοχυρωμένα……..
……Για τέτοιου είδους προγράμματα θα λειτουργούσε ως «μαγική λέξη» η ...πιστοποίηση.
Τι θα φέρει η πιστοποίηση που ανακοινώθηκε
….Μια πλευρά λοιπόν της πιστοποίησης μπορεί να είναι η κατοχύρωση της πανσπερμίας των τίτλων που πουλούν πλέον τα ΑΕΙ και η ένταξή τους στο Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων. Μια τέτοια εξέλιξη θα ενισχύσει τους τίτλους κατάρτισης των ΑΕΙ καθιστώντας τους «εξαργυρώσιμους» και σε άλλα κράτη - μέλη της ΕΕ. Εξάλλου η ενίσχυση των δομών πρόσκαιρης κατάρτισης ανάλογης με τις εκάστοτε απαιτήσεις της αγοράς, είναι βασική κατεύθυνση της ΕΕ στην εκπαίδευση.
Παράλληλα όμως η πιστοποίηση θα έχει σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις και στα παραδοσιακά προγράμματα σπουδών των ΑΕΙ, προπτυχιακά και μεταπτυχιακά……..
Γίνεται έτσι φανερό ότι η κυβέρνηση προσπαθεί να φτιάξει το θεσμικό πλαίσιο ώστε να εξετάζει διαρκώς το χάρτη της ανώτατης εκπαίδευσης και να ανοιγοκλείνει Τμήματα και προγράμματα ανάλογα με τη ...βιωσιμότητά τους, δηλαδή τις απαιτήσεις της αγοράς, μακρυά από τις ανάγκες του λαού και της χώρας για επιστήμονες και για τομείς που πρέπει να αναπτυχθούν επιστημονικά. Θυμίζουμε ότι για τα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών υπάρχει ήδη το θεσμικό πλαίσιο για έγκρισή τους ανά 8ετία. Αντίστοιχο πλαίσιο δημιουργείται τώρα και για τα προπτυχιακά, δηλαδή για τα ίδια τα Τμήματα. Ετσι, κάθε οχτώ ή και λιγότερα χρόνια θα έχουμε νέους ακαδημαϊκούς χάρτες, δηλαδή νέα σχέδια τύπου «Αθηνά», με ανάλογες συνέπειες στο επιστημονικό δυναμικό και τα ιδρύματα…….

ΛΙΝΚ ΓΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ:
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.